Tagi

, , , ,

Jakiś czas temu oglądałam program (którego nazwy niestety nie pamiętam), w którym współzawodniczyli amatorzy kuchni i ich zadaniem było przygotowanie odwróconej tarty jabłkowej ze skameralizowanym cukrem. Zaintrygował mnie ten przepis i ostatnio sobie o nim przypomniałam – ilość jabłek, którą mam w domu sprawiła, że zapragnęłam go wypróbować! Niestety nie zapisałam go, więc ten przepis jest moim własnym dziełem – i o dziwo – tarta wyszła całkiem smaczna. Świetna na jesień i dla osób, które lubią słodkości. Skorzystałam z własnego, sprawdzonego przepisu na kruche ciasto, a jeśli chodzi o jabłka – była to improwizacja. Znalazłam w Internecie kilka artykułów i dowiedziałam się, że jest to francuska tarta tatin, której powstanie jest dziełem przypadku. Historia tej tarty brzmi mniej więcej tak: pewna francuska gospodyni zamyśliła się podczas przygotowywania swojego placka z jabłkami i przez roztargnienie włożyła do piecyka same jabłka zasypane cukrem, zupełnie zapominając o cieście. Kiedy zorientowała się, że zapomniała o placku, w pośpiechu zagniotła ciasto i ułożyła na jabłkach zanurzonych w stopionym cukrze. Tak powstała jedna z najsłynniejszych francuskich tart. 

Czego będziesz potrzebować?

  • 5-6 jabłek (ja wybrałam słodkie kosztele)
  • 100 g brązowego cukru
  • 225 g mąki
  • 1 żółtka jajka
  • 150 g masła

Mąkę wysypać na stolnicę i posiekać w niej drobno masło, w kopczyk z mąki i masła wbić żółtko jajka i wyrobić gładkie, kruche ciasto. Włożyć do lodówki na 30 minut.
W międzyczasie wysmarować formę do tarty masłem i oprószyć kilkoma łyżeczkami brązowego cukru. Jabłka umyć, obrać, pokroić w ćwiartki i wyciąć gniazda nasienne. Ułożyć na formie wypełniając ją jak najszczelniej. Jabłka obsypać pozostałym cukrem.
Ciasto wyciągnąć z lodówki i rozwałkować na placek o nieco większej średnicy niż forma do tarty. Ciasto ułożyć na jabłkach i obkleić ścianki formy. Tartę piec 40 minut w 180 stopniach.
Po upieczeniu odstawić tartę by lekko przestygła. Następnie nożem obkroić ciasto od formy, przyłożyć duży talerz i odwrócić tartę do góry nogami, aby wyszła z blachy.

Samych słodkich chwil! Karla

Słodkie jabłuszka