Tagi

, , , , ,

Większości z nas wydaje się, że w ciągu 30 minut nie da się przyrządzić smacznego i jednocześnie zdrowego posiłku. Dlatego często sięgamy po gotowe dania, zawierające całą masę „chemii”, soli i konserwantów. Czasem po prostu zamawiamy pizzę lub w drodze powrotnej z pracy podjeżdżamy po „przysmaki” do baru szybkiej obsługi. Jeśli często nie masz czasu przygotować obiadu, rzadko bywasz w domu, bo masz nawał pracy lub po prostu chcesz przeznaczać czas na coś innego niż „sterczenie godzinami przy garach” powinieneś poznać kilka sekretów i zasad, które pomogą Ci w błyskawicznym przygotowywaniu posiłków.
Jak przyrządzić szybki obiad dla najbliższych lub poczęstunek dla niespodziewanych gości? W tej kwestii istotne są dwa czynniki: dobrze zaopatrzona lodówka, spiżarnia i kuchenne szafki oraz dobra organizacja.
Dobra organizacja jest podstawą nie tylko w planowaniu naszych zajęć w pracy, wyjazdów, wizyt u lekarza lub wypadu na kręgle. Jest ona równie ważna w naszej kuchni – dlaczego wracając z pracy masz jeść „byle co”? Podstawą dobrej organizacji jest właśnie planowanie – co będzie przyrządzane na obiad
w poszczególne dni tygodnia – np. w poniedziałek – pomidorowa, wtorek – spaghetti, środa – omlet, czwartek – leczo itd. Zapytacie w czym Wam to pomoże? Pomoże, pomoże… na przykład w planowaniu listy zakupów na dany tydzień – jeśli posiadasz pod ręką wszystkie produkty niezbędne do przygotowania dania, które wiesz, że na pewno przyrządzisz w najbliższym czasie, gotowanie przestaje być problemem. Nie musisz biec w trakcie gotowania zupy do sklepu po makaron lub ziemniaki. Dlatego świetnym pomysłem jest wprowadzenie „kuchennego plannera”. Zapisujemy danie, które chcemy przyrządzić w dany dzień tygodnia, a pod nim listę składników, które potrzebujemy do ich przygotowania. Z wybranych składników sporządzamy listę zakupów (najlepiej zaplanować zakupy na sobotę, kiedy mamy więcej czasu), na następny tydzień. Zapewniam Was, że gotowanie stanie się wtedy o wiele prostsze i szybsze.
Drugim istotnym czynnikiem pomagającym nam w błyskawicznym gotowaniu jest – jak już wcześniej wspominałam – dobre zaopatrzenie kuchni. Wiąże się to z poprzednim czynnikiem, ale jest pewna różnica pomiędzy nimi. Dobre zaopatrzenie polega na posiadaniu w kuchni tzw. „produktów niezbędnych”, dzięki którym jesteśmy przygotować posiłek bez konieczności planowania tygodniowego jadłospisu. Polecam jednak stosowanie jednocześnie obydwóch metod. No dobrze, ale jakie składniki są tymi niezbędnymi w naszych kuchniach? Poniżej prezentuję zestawienie takich produktów:

Składniki suche – przyprawy: sól, pieprz, suszone zioła, papryka słodka, chili, bulion w kostkach itd.;
– mąka pszenna, kukurydziana, ziemniaczana;
– makarony, ryż, kasza gryczana, kuskus;
-fasola, ciecierzyca, groch;
– cukier biały, cukier brązowy.
Warzywa – ziemniaki, cebula, czosnek, marchew, seler, korzeń oraz natka pietruszki, pomidory, papryka, sałata, kapusta pekińska, kapusta biała;
– konserwowa kukurydza, oliwki, groszek, fasolka, pomidory w puszce;
– warzywa mrożone: szpinak, marchew, fasolka zielona, brokuł, mieszanki warzyw.

Nabiał i tłuszcze

-olej, oliwa z oliwek, masło, smalec wieprzowy, margaryna;
– mleko, śmietana, śmietana tłusta, jogurt, maślanka, jajka;
– sery: twarożek półtłusty, gouda, mozzarella i inne.
Mięsa, wędliny i ryby – zamrożone: mięso wieprzowe (schab, łopatka, karczek), wołowe, mięso mielone, mrożony kurczak, piersi indycze, filety rybne;
– konserwy: tuńczyk, szynki;
– wędliny: szynki, salami, kiełbasa.
Inne produkty – przecier pomidorowy, musztarda, chrzan, ketchup, sos sojowy, sos Tabasco;
– mrożone ciasto francuskie, kruche, drożdżowe, blaty do pizzy.

Jeśli będziemy posiadać w kuchni te produkty na pewno bez problemu uda nam się przygotować pyszny i zdrowy posiłek w 30 minut! :)

Propozycje szybkich obiadów znajdziesz w zakładce Obiady – Na szybko, gdzie znajdziesz między innymi przepis na Chili con carne, Zupę wiosenną mamy, a także Spaghetti diablonese.